Julita Zielińska

„Dziwny jest ten świat, gdzie jeszcze wciąż mieści się wiele zła” – śpiewał w swoim wielkim przeboju Czesław Niemen. Niestety zło spadłe minionej wiosny w postaci pandemii i wynikających z niej trudności omal nie obróciło przygotowań trzeciej edycji festiwalu Inspiracje-Interpretacje: Czesław Niemen wniwecz. Jednak w myśl niemenowskiego cytatu, że „ludzi dobrej woli jest więcej”, udało się festiwal przeformatować tak, że choć bez publiczności na sali, kuluarowej atmosfery, bez celebracji, świętowania, ale z obecnością uczestników konkursu oraz zaproszonych gości III Inspiracje-Interpretacje stały się faktem.

W tym roku zabrakło możliwości, by uczestnicy mieli okazję się lepiej poznać, m.in. pracując wspólnie na zajęciach Małgorzaty Sozańskiej-Król (specjalistki z zakresu technik mowy). Warsztaty, trwające praktycznie rzecz biorąc cały grudzień odbywały się niemal wyłącznie online (poza jednym grudniowym spotkaniem rozłożonym na cały dzień), podobnie próby z akompaniatorami – Tomaszem Kaczmarkiem i Dominikiem Mąkosą. Niemniej nagrania festiwalowych wydarzeń odbyły się już na scenie Światowida na żywo, niestety bez udziału ożywczej energii jaką zawsze niesie w sobie obecność publiczności. 

Filip Rychcik

Filip Rychcik | laureat II nagrody III Inspiracji-Interpretacji: Czesław Niemen

Dlaczego Niemen? Ten znakomity wokalista to nie tylko również świetny kompozytor, to po prostu muzyczny fenomen! I nie chodzi jedynie o liczbę jego popularnych piosenek, czy sam „Dziwny jest ten świat” – przebój uznany za polski utwór wszech czasów – kamieniem milowym jest wydana w 1970 roku płyta Enigmatic i obecne na niej nazwiska znakomitych muzyków, jak i same kompozycje Niemena. Ich nowoczesne aranżacje, instrumentarium oraz elektroniczno-rockowo-jazzowe brzmienie stały się równocześnie artystycznym transferem wielkich klasyków polskiej poezji (teksty Norwida, Asnyka, Tetmajera) do muzyki rockowej.

O Niemenie jako twórcy opowiadali Paweł Sztompke i Czesław Bartkowski, goście spotkania pod nazwą „Herbatka w oparach nostalgii”, które poprowadziła festiwalowa jurorka, jak i ekspertka od piosenki literackiej, dziennikarka Teresa Drozda. W ich rozmowie Niemen jawił się jako muzyk bardzo starannie kształtujący swój artystyczny program (czasem działo się to w opozycji do opinii speców od promocji), zawsze świetnie przygotowany i nie znoszący półśrodków, jak i zafascynowany eksperymentami i poszukiwaniem nowych muzycznych brzmień. 

Paweł Sztompke, Czesław Bartkowski, Teresa Drozda podczas spotkania poświęconego Czesławowi Niemenowi

Herbatka w oparach nostalgii | od lewej: Paweł Sztompke, Czesław Bartkowski, Teresa Drozda

Przynosiło to różne efekty – z jednej strony, o czym wspominał Paweł Sztompke, Niemenowi udało się w swojej amerykańskiej trasie przełamać „polskie ścieżki”, bo koncertował nie tylko dla Polonii i zdobył zainteresowanie tamtejszego rynku. Z drugiej strony, co usłyszeliśmy w relacji Czesława Bartkowskiego, bywało np. podczas włoskiej trasy grupy, że grali koncert w sali, gdzie zwykle odbywały się dyskoteki i ludzie przychodzili tam głównie potańczyć. Nie było wtedy jednak opcji, by z zaplanowanego programu „wypadł” monumentalny „Bema pamięci rapsod żałobny”, co rozrywkowo nastawioną publiczność wprawiło w konsternację.

Tomasz Broda wręcza Teresie Droździe portret

Goście festiwalu: Teresa Drozda, Tomasz Broda

Biorąca w Inspiracjach-Interpretacjach udział młodzież – co podkreślali potem jurorzy, wybierając konkursowe piosenki nie poszła łatwymi skojarzeniami. W programie oprócz niemenowskich hitów jak: „Dziwny jest ten świat”, „Sen o Warszawie” znalazły się też utwory mniej znane m.in. „Pieśń wojów”, czy jak się okazało wyróżniony nagrodą „Śmiech megalozaura”. Kaliber wyzwania, z jakim musieli się zmierzyć uczestnicy konkursu był niewątpliwie ekstremalny - piosenki z repertuaru Niemena, o nieoczywistych często liniach melodycznych i harmoniach są po prostu wykonawczo piekielnie trudne! I choć na shortliście jurorów (Teresa Drozda, Janusz Radek, Mariusz Kiljan) najpierw znalazło się sześć nazwisk (Adrianna Górka, Sonia Hornatkiewicz, Kacper Siekirka, Filip, Rychcik, Patrycja Ziniewicz i Julita Zielińska), to rozkład punktów i efekt rozmów skrócił tę listę do czterech osób.

Kacper Siekirka

Kacper Siekirka | laureat III nagrody III Inspiracji-Interpretacji: Czesław Niemen

I nagrodę (w wysokości 3 tys. zł) oraz statuetkę III Inspiracji-Interpretacji wyśpiewała Julita Zielińska. Zawodowo jest związana z muzyką, prowadząc Studio Twórczości Artystycznej w Gdańsku, pisze teksty, komponuje, gra na fortepianie. Pojawia się też w roli wykładowcy na wielu warsztatach muzycznych w Polsce. Nagroda przyczyni się zapewne do szybszego wydania nowego autorskiego materiału, nad którym wokalistka obecnie pracuje.

Drugie miejsce w konkursie zajął (z nagrodą 2 tys. zł) Filip Rychcik, mający już okazję sprawdzić się w niemenowskim repertuarze jako laureat festiwalu Niemen Nonstop w Słupsku. Ma już spore doświadczenie wokalne, w tym na koncie współpracę z grupą Mafia.

Sonia Hornatkiewicz

Sonia Hornatkiewicz | laureatka III nagrody III Inspiracji-Interpretacji: Czesław Niemen

Nagroda trzecia została podzielona równorzędnie (po 1 tys. zł każda) i powędrowała do rąk Kacpra Siekirki wrocławskiego wokalisty i gitarzysty, który na co dzień najlepiej czuje się w muzycznych klimatach funkowo – jazzowych, ale zaczyna próbować swoich sił także w repertuarze autorskim oraz Soni Hornatkiewicz, finalistki programu The Voice of Poland, aktualnie studiującej też aktorstwo w Studium Musicalowym przy Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Nagrody ufundował ZAiKS.

Wszyscy uczestnicy i goście festiwalu znaleźli także własne miejsce w unikatowej galerii portretów, którą dla Inspiracji-Interpretacji stworzył znakomity ilustrator/ karykaturzysta – Tomasz Broda. I choć samego autora tych zabawnych rysunków nie sposób było w tym roku podejrzeć w trakcie pracy, to fantastyczne efekty jak najbardziej możemy podziwiać na specjalnej wystawie dostępnej też online.

Janusz Radek swiatowid 2021

Recital "Jeszcze bliżej" | od lewej Andrzej Drzewiecki, Janusz Radek

W finale festiwalu zabrzmiał recital „Jeszcze bliżej” w wykonaniu Janusza Radka, któremu przy fortepianie towarzyszył Adam Drzewiecki. Koncert rozpoczął utwór „Czas jak rzeka” – i choć od pierwszego spotkania wokalisty z niemenowskim repertuarem na płycie „Dziwny jest ten świat. Opowieść Niemenem” minęło już dziesięć lat, to każda z prezentowanych tego wieczoru piosenek na pewno nie była ponownym wchodzeniem „ do tej samej rzeki”. Sam wokalista podkreślał wprawdzie, że ten recital jest powrotem do takiego dawnego, bardzo emocjonalnego śpiewania niosącego wzruszenie, ale paradoksalnie nowe aranże uwzględniające wokalizy i traktowanie głosu jak instrumentu ukazały muzyczne zainteresowania Janusza Radka „jeszcze bliżej” niemenowskich eksploracji w poszukiwaniu nowych brzmień. 

Katarzyna Sipko/ fot. Damian Janus

Inspiracje-Interpretacje: Czesław Niemen | 23 stycznia 2021 -> nagranie
Herbatka w oparach nostalgii | spotkanie z udziałem Teresy Drozdy, Pawła Sztompke, Czesława Bartkowskiego

Konkurs na interpretację piosenek Czesława Niemena
wystąpili: Bożena Górecka-Tokarczyk, Adrianna Górka, Sonia Hornatkiewicz, Malwina Jańta, Anna Maliszewska, Filip Rychcik, Kacper Siekirka, Julia Stelmach, Krzysztof Surówka, Wanesa Zacharzewska, Julia Zielińska, Patrycja Ziniewicz.

akompaniatorzy: Tomasz Kaczmarek, Dominik Mąkosa

Inspiracje-Interpretacje: Czesław Niemen | 24 stycznia 2021 -> nagranie
Werdykt jurorów | występy laureatów konkursu
gościnnie: Janusz Radek „Jeszcze bliżej. Opowieści Niemenem”

nagrania: Krzysztof Wilma
oprawa wizualna festiwalu: Renata Kurczyńska
Galerie zdjęć/ fot. Damian Janus -> TUTAJ
Inspiracje-Interpretacje okiem Tomasza Brody -> RYSUNKIfilmowy wernisaż

 

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Five o
Five o"clock
Art Hotel we Wrocławiu
Art Hotel we Wrocławiu
Gazeta Wyborcza Wrocław
Gazeta Wyborcza Wrocław
Radio Wrocław
Radio Wrocław
Radio Wrocław Kultura
Radio Wrocław Kultura
Radio Ram
Radio Ram
Strefa Piosenki.pl
Strefa Piosenki.pl
Punk Informacji Kulturalnej
Punk Informacji Kulturalnej