Nasze filmowe spotkania warsztatowe z Hanną Zawadzką-Woźniak poświęcone są różnym technikom plastycznym. Możecie krok po kroku je naśladować i obserwować jaki dają artystyczny efekt. Wyniki swojej pracy zainspirowanej warsztatami online przesyłajcie na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wasze prace zamieścimy w osobnej galerii dostępnej -> TUTAJ  

sowy 3 slKamienne sowy

Konieczne są nieduże płaskie kamyki, farby akrylowe: czarna i biała, biały cienkopis oraz pędzle (grubszy i cienki). Cienkopisu i cienkiego pędzla używamy wymiennie, łatwiej jest jednak pracować cienkopisem. Chwilę potrwa, aż z gąszczu wpisanych w kształt kamyków zygzakowatych linii wyłonią się sowy. Spróbujcie także i Wy malowania na kamieniu, zobaczcie na filmie jak stworzyć kamienne ptasie portrety.

<- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie  

Zobaczcie też inne -> INSPIRACJE do tworzenia prac plastycznych z użyciem malowanych kamyków. 

Natura potrafi tworzyć misterne wzory na kamieniach przypominające rysunkiem kępy paproci, traw, mchu. Nie są to jednak skamieniałe rośliny, ale tzw. dendryty, które powstają na skałach wapiennych na skutek gromadzenia się w ich szczelinach minerałów o ciemnym zabarwieniu (do pooglądania -> TUTAJ ).


monotypia roślinna pelarg slRoślinna monotypia

Skorzystamy dziś z naturalnych barwników. Kwiaty (np. te lekko przywiędłe) mogą być ich świetnym źródłem. Układamy z nich kompozycję na papierze, skrapiamy fiksatywą, by lepiej puściły sok, przykrywamy kolejnym papierowym arkuszem. Teraz konieczny jest gumowy młotek i kilka solidnych uderzeń – tak jak na naszym filmie!. Rośliny rzecz jasna nie odbiją się nam idealnie, ale uzyskane odbitki są świetną inspiracją do podrysowania ich piórkiem, czy kredką. 

<- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie  

monotypia krokodyle slMonotypia na żelatynie

Monotypia to technika graficzna, która pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki. Sprawdźcie na filmie zastosowanie żelatynowej tafli – możecie na niej malować, nakładać szablony, odciskać różne struktury. Kompozycje, które stworzycie na matrycy przeniesiecie na papier, dociskając go delikatnie dłonią. Na gotowych odbitkach możecie też rysować - piórkiem, czy kredkami! To świetne ćwiczenie na wyobraźnię! 

<- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie  

Więcej informacji o pracy z matrycą żelatynową zawiera -> NARZĘDZIOWNIK

 

 

abstrakcja, technika tusz alkoholowy, efekt akwareliPraca z tuszem alkoholowym | Abstrakcje

Malowanie tuszem alkoholowym to świetna zabawa kolorami. Tusz nakładamy aplikatorem bezpośrednio na papier yupo. Przy użyciu suszarki lub rurki (takiej do picia napojów, ale musimy uważać, by do rurki nie dostała się ślina) delikatnie rozdmuchujemy tusz. Następnie naszą pracę nakrapiamy płynem blending solution, co spowoduje, że kolory połączą się, tworząc nowe barwy. Czynności możemy powtarzać, aż do wymarzonego efektu ;-)

<- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie  

Więcej informacji o pracy z tuszem alkoholowym zawiera -> NARZĘDZIOWNIK

waran slPiórko, lawowanie tuszem | Iguana

Jak wykonać portret iguany? Zaczynamy piórkiem, rysując kontur postaci oraz dodając charakterystyczne szczegóły: kolce na grzbiecie, pazury łap, zarys łusek, układ pyszczka, oko. Kolej na lawowanie tuszem, którym uzyskamy światłocień i trójwymiarowość naszego "jaszczura". Przyjrzyjcie się pracy pędzelka oraz jak uzyskujemy odcień wprowadzanego koloru. Na koniec wzmacniamy piórkiem kontur, jak i przyciemniamy kreskowaniem obszary znajdujące się „w cieniu”.

 <- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie  

 Sprawdźcie czym jest lawowanie, rodzaje kreskowań piórkiem i cały NARZĘDZIOWNIK


kurczak namalowany widelcem

Malujemy akrylem | Kurczaczek
Malując farbami zwykle używamy pędzli, czy wałków z gąbki. Sprawdźcie jak można namalować puszystego wiosennego kurczaczka widelcem! Przydadzą się też wycięte kółeczka i trójkąt na oczy i dziobek. Łapki dorysujecie flamastrem. Gdy dopiszecie życzenia - kartka na Wielkanoc gotowa! W tej pracy możecie wykorzystać też farbę plakatową, bo ma podobną gęstość.

  <- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie  

 

 ołowek i wiszer oko slOłówek i wiszer |Oko

Rysunek zaczynamy od szkicu całości, ale oko wymaga staranności w kreskowaniach tęczówki. Zobaczcie jak pracuje wiszer, zmiękczając linie. Niezamalowany punkt tęczówki i źrenicy staje się błyskiem światła w oku. Miękki ołówek najlepiej oddaje kształt rzęs.

 <- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie 




Sprawdźcie techniki cieniowania, rodzaje ołówków i cały nasz -> NARZĘDZIOWNIK do rysunków. ;-)

słoń ołówek i wiszer slOłówek i wiszer | Słoń

W technice rysunku ważne są nie tylko rodzaje ołówków, ale też gumka w sztyfcie i wiszer, czyli papierowy rozcieracz. Przyjrzyjcie się jak powstaje rysunek głowy słonia. W zależności od twardości użytego ołówka uzyskujemy linie o różnej intensywności barwy, oraz szczegółowości. Kreskowania gumką pozwalają nam zróżnicować fakturę rysunku, a wiszer pomaga w tworzeniu plam, zmiękczaniu linii , jak i rozcieraniu koloru.

<- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie 

 Sprawdźcie techniki cieniowania, rodzaje ołówków i cały nasz -> NARZĘDZIOWNIK do rysunków. ;-)

 

głowa surykatki, rysunek piórkiem

Tusz i piórko | Surykatki

Narysujemy dziś surykatki. Ważne, byście najpierw naszkicowali je ołówkiem, by uchwycić proporcje postaci. Przyjrzyjcie się dokładnie pracy piórka, jego pociągnięcia tworzą krótkie miękko zaokrąglone linie, oddające obłość kształtu zwierzęcia i strukturę futerka. Zagęszczanie kresek aż do całkiem ciemnych obszarów buduje przestrzenność postaci.

<- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie


Sprawdźcie rodzaje kreskowań piórkiem i cały NARZĘDZIOWNIK  

żyrafy jedną linią
Rysunek jedną linią

W tym ćwiczeniu chodzi o to, by rysować cały obrazek bez odrywania ołówka od papieru. To świetny trening ręki, koncentracji uwagi, jak i rozwijanie "fotograficznej pamięci" - bo trzeba jednym ruchem uchwycić proporcję całości. Animacja powstała z rysunków uczestniczki naszych zajęć, Wiktorii Sobaszek.

<- KLIK | do trybu filmu przechodzimy klikając w zdjęcie